Oletko neuvotteluissa joskus ihmetellyt sitä pientä eroa, mikä on onnistuneiden ja epäonnistuneiden neuvotteluiden välillä? Miksi kaikki tuntuu toisinaan helpolta ja välillä taas voimaa tai kykyä tulla ymmärretyksi ei tunnu millään löytyvän? Tai miksi joku myyjä ei saa aikaan tulosta, vaikka esitteleekin tuotteen tai palvelun asiantuntevasti ja tehokkaasti ohjeita noudattaen? Toinen taas saa päätöksen aikaan näennäisen helposti ja vaivattomasti. Voiko siis ihmisten käyttäytymistä ollenkaan ymmärtää ja varsinkin: voiko siihen vaikuttaa? Valmennuskanavan myyntikoulutus auttaa.
Miten tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, entä selviytyä hankalista tilanteista?
Kokemus ei korvaa myyntikoulutusta – eikä koulutus kokemusta! Uudet myyjät tarvitsevat tietoa ja harjoitusta taitojensa kartuttamiseksi. Kokeneet myyjät kaipaavat uutta ja virkistävää näkökulmaa ja “ahaa-elämyksiä”. Myyntivalmennus antaa varmuutta myyntityöhön ja muihin neuvottelutilanteisiin.
Tilanneherkkyystaidon kehittäminen myynti- ja neuvottelutilanteissa sekä oman työskentelyn hallinta
Kohderyhmä
Kaikki myyjät ja myynnin rajapinnassa olevat sekä kaikki muut henkilöt, jotka haluavat kehittää myynti- ja neuvottelutaitojaan.
Tavoite
Kurssin jälkeen osallistuja ymmärtää paremmin sekä itseään että vastapuolta erilaisissa kommunikaatiotilanteissa. Sen pohjalta hän uskaltaa kohdata hankaliakin vuorovaikutustilanteita entistä paremmin, koska osaa käsitellä ja hoitaa ne paremmin eikä anna niiden vaikuttaa omaa oloaan huonontavasti tai lamauttavasti. Hän kykenee myymään yrityksen tuotteita tyrkyttämättä tai loukkaamatta toista osapuolta. Hän kykenee ottamaan vastuun siitä, että osaa myydä tuotteen tai idean myös ennakkoluuloiselle asiakkaalle. Hän saa toisen ihmisen tuntemaan itsensä kommunikaatiotilanteissa tärkeäksi ja arvokkaaksi. Siksi hän saa autettua asiakasta helpommin ostopäätökseen. Hän kykenee näin myös pitkiin asiakassuhteisiin. Hän ymmärtää henkilökohtaisen etiikan merkityksen elämäänsä ja tuloksiinsa.
Tällä kurssilla opitaan käytännöllinen tuotannon ja tulosten seurantajärjestelmä, sen antaman tiedon arvioiminen sekä oikeiden ja tehokkaiden toimenpiteiden valinta. Myyjälle siitä on hyötyä oman työskentelyn hallinnassa ja myynnin esimiehelle se toimii myös puolueettomana päätöksenvälineenä.
MYYJÄN PERUSTYÖKALUT
1. PÄIVÄ:
Pinttyneet ajatukset ja asiantuntijat
Oppiminen ja tiedon arviointi
Myynnin määritelmä
Myynnin toimintajakso
Kontrolli
Videointi: ”diagnoosi”
Ihmistuntemus ja onnistuminen myyjänä
Yhteisymmärryksen luominen: ymmärtämisen osatekijät
Myynti- ja neuvottelutaidon avain
Intentio ja motivaatio
Kommunikaatio: Kommunikaation osat
Vahvistuksen merkitys kommunikaatiojaksossa
Pariharjoitukset ja palautekeskustelu
2. PÄIVÄ:
Motto: Harjoitus tekee mestarin
VAIHTO työelämässä ja asiakassuhteissa
Etiikka työelämässä
Henkilökohtainen etiikka
Myynnin toimintajakso…
Vastaväitteet myynti- ja neuvottelutilanteissa
Henkilön käsittely vastaväitteen suhteen verrattuna vastaväitteen käsittelyyn
Pariharjoitukset
1. yleinen
2. oma tapaus: henkilön käsittely erilaisten vastaväitteiden ja väittämien suhteen
Videointi ja palautekeskustelut
Kaupan päättämisestä ja siihen ryhtymisestä
”HANKALAT” ASIAKKAAT ERILAISISSA MYYNTITILANTEISSA:
”VEISTAUS” eli miten säilyttää itsetunto, pitää mieli korkealla ja samalla mahdollisesti myös herättää asiakkaan halu tuotteeseen tulevaisuudessa
Pariharjoitukset/videointi/palautekeskustelut
Välitehtävän antaminen ja loppukeskustelu
Väliaikana osallistujat ovat tarpeen mukaan yhteydessä seminaarinvetäjään.
3. PÄIVÄ
OMAN TYÖSKENTELYN HALLINTA JA INNOSTUKSEN SÄILYTTÄMINEN
Tuote ja osatuotteet
Tilastojen tekeminen
Harjoitus
Tilastojen ja tapahtumien seuraaminen
Miten erotan oikeat ja väärät tilastot
Kehityksen seuraaminen ja trendit
Harjoitus
Olemassa olevat toiminnan tilat
Viisi toimintojen kuntotilaa
Seurantatilastojen mukaisen kuntotilan määrittäminen
Käytännön toimet eri kuntotiloissa:
Kuinka saan muutoksen aikaan, vahvistan positiivista muutosta ja korjaan negatiivista muutosta
Harjoitus
LOPPUKESKUSTELUT
4. PÄIVÄ
Motto: Kertaus on opintojen äiti
Ihmistuntemus ja onnistuminen myyjänä:
Aaltopituus ja tunnesävyt
Ihmisten arvioimisesta ja ymmärtämisestä sekä hyvästä käsittelystä
Pariharjoitukset
Vastaväitteet myynti- ja neuvottelutilanteissa
Välitehtävän läpikäynti ja sen pohjalta jatkotyöskentely, minkä tuloksena lopullinen oma henkilökohtainen työkalu asiakkaan käsittelyyn tiettyjen vastaväitteiden suhteen
Kertausharjoitukset tarvittaessa
Vahvan ja pinttyneen ennakkokäsityksen muuttaminen
Pariharjoitukset omin tapauksin
Videointi, tulosten arviointi ja palautekeskustelut
Valitusten käsittely – Miten asiakkaita ei menetetä
Pariharjoitukset, videointi ja palaute
LOPPUKESKUSTELUT
HINTA
€ 2.200 /päivä (yrityskohtainen) tai € 2.400/henkilö (avoimissa)
ALV 0 %, hinta ei sisällä kurssinpitopaikan kokouspakettia (tilat ja ateriat) eikä kurssilaisten mahdollisia yöpymisiä, kouluttajien matkakuluja, yöpymistä tai päivärahaa (Helsingin ulkopuolella).
Mikäli kurssilla on osallistujia useista yrityksistä, seminaarihinta ja kulut jaetaan osallistujamäärien suhteessa. Osallistujamäärä on avoimissa vain 3-5, koska tietyt kurssiosiot räätälöidään kullekin osallistujalle/yritykselle. Yrityskohtaisissa seminaareissa osallistujamäärä voi tämän kurssin kohdalla olla 3-7.
Kurssimaksu laskutetaan kokonaisuudessaan etukäteen. Kulut laskutetaan samalla sikäli kuin ovat tiedossa tai jälkikäteen. Mikäli mahdollinen peruutus tulee meille myöhemmin kuin kaksi viikkoa (14 p.) ennen koko koulutuksen alkua, veloitamme koko osallistumismaksun. Esteen ilmetessä seminaaripaikan voi luovuttaa myös yrityksen toiselle henkilölle, joskaan ei kesken kurssin. Mikäli peruutus tapahtuu 30 päivää ennen sovittua seminaaria, peritään peruutusmaksu 15 % koko osuudesta.